Era ȋn timpul aprigei bătălii de la Siffin. Soldații islamului luptau cu mare ȋnverșunare și cu toată puterea ȋmpotriva dușmanilor. În mijlocul acestei lupte intense, Hazrat Ali (a.s.), liderul armatei islamice, a privit ȋnspre cer și și-a ţinut sabia în teacă. El a coborȃt de pe cal și și-a ȋntins covorașul de rugăciune pentru rugăciunile de după-amiază. Cineva l-a întrebat cu uimire: „O, Ali, rugăciune (salat / namaz) în timpul acestei lupte aprige? (Ai de gând să te rogi salat / namaz?).” Hazrat Ali (a.s.) i-a spus persoanei respective: „Toată această luptă este pentru a instaura rugăciunea (salat / namaz)”.
Această ȋntamplare arată importanța rugăciunii salat / namaz. Nu putem renunţa la rugăciunea salat / namaz sub nici o formă. Sfȃntul Coran a amintit acest lucru ȋn repetate rȃnduri.
أَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ
„Săvârşiţi-vă rugăciunea, daţi milostenia (zakat)!” – Sura Baqarah (2): 43
Iubitul nostru Profet, Hazrat Muhammad Mustafa (s.a.w.a.) a spus: „Rugăciunea (salat /namaz) este stȃlpul religiei.”
Așa cum orice construcţie are nevoie de un stȃlp de susţinere, religia are nevoie de rugăciune (salat / namaz) pentru a rezista.
Unele beneficii ale rugăciunii salat / namaz
Coranul afirmă:
إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَر
„Rugăciunea îi îndepărtează pe oameni de la mârşăvie şi urâciune.” – Sura Ankabut (29): 45
Nobilul Profet (s.a.w.a.) i-a ȋntrebat odată pe companionii săi: „Dacă în fața casei cuiva ar exista un rȃu în care s-ar scălda de cinci ori pe zi, ar mai rămȃne vreo murdărie pe trupul lui?”. Însoțitorii săi au răspuns că nu.
Apoi Profetul (s.a.w.a.) a spus: „Tot la fel, dacă cineva se roagă (salat / namaz) de cinci ori pe zi, păcatele sale vor fi spălate și el va deveni curat.”
Într-un alt loc, Profetul (s.a.w.a.) a spus: „(Numai) dacă rugăciunea (salat / namaz) cuiva ȋi va fi acceptată, ȋi vor fi acceptate toate celelalte fapte. Dar dacă rugăciunea (salat / namaz) ȋi este respinsă, toate celelalte fapte ȋi vor fi respinse.”
El a mai spus: „Un păcătos obișnuit va fi supus apăsării în mormânt (fișar) o singură dată. Dar cel care renunță la rugăciune (salat / namaz) va fi apăsat în mormânt din nou și din nou.”
Imamul Jafar Sadiq (a.s.) a avertizat: „Cel care nu-și ia rugăciunea (salat / namaz) ȋn serios va fi lipsit de mijlocirea noastră (șafa’at) în Qiyamat.”
Imamul Muhammad Baqir (a.s.) a spus: „Primul lucru despre care li se va cere socoteală oamenilor în Qiyamat va fi rugăciunea.”
Rugăciunile obligatorii
Există cinci rugăciuni obligatorii (wajib) zilnice:
Salat-ul-Fajr 2 unităţi rakat
Salat-uz-Zuhr 4 unităţi rakat
Salat-ul-Asr 4 unităţi rakat
Salat-ul-Maghrib 3 unităţi rakat
Salat-ul-Ișa 4 unităţi rakat
Salat-ul-Jum’aa (Rugăciunile de vineri)
Unii juriști (maraj’e) le-au considerat obligatorii (wajib).
Salat-ul-Ayat
Aceasta este rugăciunea salat / namaz care trebuie efectuată ȋn timpul eclipselor solare și lunare, ȋn timpul cutremurelor, furtunilor puternice și uraganelor.
Salat-ul-Mayyat
Rugăciunea salat / namaz după efectuarea ritualului tawaf la Sfȃnta Ka’aba. Această rugăciune salat / namaz este obligatorie și se numește Salat-ut-Tawaf.
Rugăciunea care devine obligatorie ȋn urma unui legămȃnt sau jurământ. De exemplu, dacă cineva ȋși ia angajamentul de a efectua o rugăciune salat / namaz de două unităţi (rakat) după finalizarea cu succes a unei lucrări, atunci el va fi obligat să efectueze această rugăciune cȃnd termină lucrarea respectivă.
Rugăciunea salat / namaz pentru cel decedat. Este obligatoriu ca fiul cel mare să efectueze rugăciunile salat / namaz ale tatălui său decedat.
Condiţiile de bază ale rugăciunii salat / namaz
Există unele condiții de bază care trebuie îndeplinite, acestea fiind numite preliminariile rugăciunii salat / namaz. Ele sunt:
Curăţenia
Curăţenia este de două tipuri: exterioară și interioară. Taharat exterioară se referă la curăţenia corpului și a hainelor. Taharat interioară se referă la abluţiunile wuzu, ghusl și tayammum.
Timpul
Allah a hotărȃt o anumită perioadă de timp pentru fiecare rugăciune salat / namaz. Trebuie să efectuăm fiecare rugăciune salat / namaz la timpul său. De aici învățăm lecția de a efectua toate acțiunile la timpul lor. Acest lucru va asigura că nu ne pierdem timpul făcȃnd lucruri inutile.
Timpul pentru rugăciunile zilnice obligatorii
Salat-ul-Fajr: de la Subhi Sadiq pȃnă la răsăritul soarelui (aproximativ o oră și douăzeci de minute ȋnaintea răsăritului soarelui).
Salat-uz-Zuhr: de la amiază și pȃnă la apusul soarelui (timpul pentru rugăciunea Asr ȋncepe imediat după efectuarea rugăciunii Zuhr).
Salat-ul-Maghrib: 10-15 minute după apusul soarelui pȃnă la miezul nopţii.
Trebuie să încercăm mereu să ne rugăm la timp. Imamul Mehdi (a.t.f.s.) se roagă la timp și îi place să-i vadă pe adepţii (șiiţii) săi rugȃndu-se la timp.
Hainele
Este obligatoriu ca bărbaţii să-și acopere părțile intime în timp ce se roagă salat / namaz. Indiferent dacă-l vede cineva sau nu, bărbatul trebuie să-și acopere partea dintre ombilic și genunchi.
În ceea ce privește femeile, acestea trebuie să-și acopere întregul corp, indiferent dacă le vede cineva sau nu, chiar dacă persoana de faţă este mahram (fiu, tată). Faţa, palmele și labele picioarelor nu necesită să fie acoperite.
Mai mult decât atât, este necesar ca ȋmbrăcămintea să fie pură, curată și obţinută prin mijloace legale (adică să nu fie obţinută prin uzurpare și folosirea ei trebuie să fie permisă.)
Aceasta nu trebuie să fie realizată din piele de cadavru. Nu trebuie să fie făcută din părțile acelor animale a căror carne este interzisă.
Bărbaţilor le este nterzis să poarte haine din mătase pură și din aur curat. Chiar dacă există doar un fir de aur, le este interzis să se roage salat / namaz într-o astfel de haină. Barbaţii nu au voie să poarte podoabe de aur, cum ar fi lanțuri și inele în timpul rugăciunilor. Cu toate acestea, femeile pot purta bijuterii din aur și haine din mătase pură în timpul rugăciunilor. Bărbaţii nu au voie să poarte podoabe de aur curat și haine de mătase pură nici atunci cȃnd nu se roagă. Acest lucru le este interzis.
Locul rugăciunii salat / namaz
Locul unde se efectuează rugăciunea salat / namaz nu trebuie să fie uzurpat. Nu este permis să se efectueze rugăciunea ȋntr-un astfel de loc. Locul nu trebuie să fie în mișcare. Locul de prosternare trebui să fie pur.
Qibla
Este obligatoriu să ne ȋndreptăm cu faţa ȋn direcţia Sfintei Ka’ba ȋn timp ce ne rugăm salat / namaz. Trebuie să ne asigurăm că faţa și pieptul nostru sunt în direcția Sfântei Ka’ba.
Creaturile pioase ale lui Allah se ȋndreaptă mereu spre Allah în toate acțiunile lor. Ele sunt mereu atente să-I fie pe plac în toate acţiunile lor.
Azan (Chemarea la rugăciune)
Chemarea muezinului este o invitație adresată musulmanilor de a se grăbi la rugăciunea salat / namaz. Acesta le amintește musulmanilor ocupaţi cu lucrurile lumești că este timpul să se roage și-i cheamă la rugăciune.
Prin proclamarea „Allahu Akbar”, muezinul declară că nu este nimeni mai mare decât Allah. Nu există nici o faptă mai bună decȃt a te ruga lui Allah. Timpul rugăciunii a sosit, lăsați toate treburile lumești și veniţi la rugăciune. Chemarea la rugăciune este un semn islamic. De asemenea, este un indiciu că în respectiva localitate trăiesc musulmani și aceștia au legătură cu Dumnezeu.
Chemarea la rugăciune este după cum urmează:
اَللهُ اَكْبَر – اَللهُ اَكْبَر – اَللهُ اَكْبَر – اَللهُ اَكْبَر
Allah este atȃt de mare ȋncȃt măreţia Sa nu poate fi nicicum exprimată.
اَشْهَدُ اَنْ لاَّ اِلهَ اِلاَّ الله – اَشْهَدُ اَنْ لاَّ اِلهَ اِلاَّ الله
Mărturisesc că nu există alt dumnezeu ȋn afară de Allah.
اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله – اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله
Mărturisesc că (Hazrat) Muhammad (Mustafa (s.a.w.s.)) este trimisul lui Allah.
اَشْهَدُ اَنَّ اَمِيْرَ الَمْؤْمِنِيْنَ وَ اِمَامَ الْمُتَّقِيْنَ عَلِيًّا وَلِيُّ الله
اَشْهَدُ اَنَّ اَمِيْرَ الَمْؤْمِنِيْنَ وَ اِمَامَ الْمُتَّقِيْنَ عَلِيًّا وَلِيُّ الله
Mărturisesc că (Hazrat) Ali (a.s.) este Căpetenia credincioșilor, imamul celor pioși și robul lui Allah.
حَيَّ عَلَى الصَّلوة – حَيَّ عَلَى الصَّلوة
Grăbiţi-vă la rugăciune (salat / namaz)!
حَيَّ عَلَي الْفَلاَحِ – حَيَّ عَلَي الْفَلاَحِ
Grăbiţi-vă la izbȃndă!
حَيَّ عَلَي خَيْرِ الْعَمَل – حَيَّ عَلَي خَيْرِ الْعَمَل
Grăbiţi-vă la faptele cele mai bune!
اللهُ اَكْبَر – اللهُ اَكْبَر
Allah este atȃt de mare, ȋncȃt măreţia Sa nu poate fi nicicum exprimată.
لاَ اِلَهَ اِلاَّ الله – لاَ اِلَهَ اِلاَّ الله
Nu există alt dumnezeu ȋn afară de Allah.
Notă: Azan este recomandat (mustahab), nu obligatoriu (wajib).
Iqamat (Introducerea la rugăciune)
Dacă Azan este chemarea la rugăciune, Iqamat indică ȋnceperea rugăciunii. Rugăciunea începe de facto doar după ce se recită Iqamat.
اللهُ اَكْبَر – اللهُ اَكْبَر
Allah este atȃt de mare, ȋncȃt măreţia Sa nu poate fi nicicum exprimată.
اَشْهَدُ اَنْ لاَّ اِلهَ اِلاَّ الله – اَشْهَدُ اَنْ لاَّ اِلهَ اِلاَّ الله
Mărturisesc că nu există alt dumnezeu ȋn afară de Allah.
اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله – اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ الله
Mărturisesc că (Hazrat) Muhammad (Mustafa (s.a.w.s.)) este trimisul lui Allah.
اَشْهَدُ اَنَّ اَمِيْرَ الَمْؤْمِنِيْنَ وَ اِمَامَ الْمُتَّقِيْنَ عَلِيًّا وَلِيُّ الله
اَشْهَدُ اَنَّ اَمِيْرَ الَمْؤْمِنِيْنَ وَ اِمَامَ الْمُتَّقِيْنَ عَلِيًّا وَلِيُّ الله
Mărturisesc că (Hazrat) Ali (a.s.) este Căpetenia credincioșilor, imamul celor pioși
și robul lui Allah.
حَيَّ عَلَى الصَّلوة – حَيَّ عَلَى الصَّلوة
Grăbiţi-vă la rugăciune (salat / namaz)!
حَيَّ عَلَي الْفَلاَحِ – حَيَّ عَلَي الْفَلاَح
Grăbiţi-vă la izbȃndă!
حَيَّ عَلَي خَيْرِ الْعَمَل – حَيَّ عَلَي خَيْرِ الْعَمَل
Grăbiţi-vă la faptele cele mai bune!
قَدْ قَامَتِ الصَّلوةُ – قَدْ قَامَتِ الصَّلوة
Cu siguranţă ȋncepe rugăciunea.
اللهُ اَكْبَر – اللهُ اَكْبَر
Allah este atȃt de mare, ȋncȃt măreţia Sa nu poate fi nicicum exprimată.
لاَ اِلَهَ اِلاَّ الله
Nu există alt dumnezeu ȋn afară de Allah.
Notă: La fel ca Azan, Iqamat este recomandat (mustahab), nu obligatoriu (wajib).
Modul de a efectua rugăciunea salat / namaz
- i) Niyyat (Intenţia)
Primul lucru atunci cand vrem să ne rugăm salat / namaz este conștientizarea intenției (niyyat). Ne rugăm salat / namaz pentru a ne apropia de Allah, iar acest lucru se reflectă în niyyat noastră. De exemplu, dacă vrem să ne rugăm Salat-ul-Fajr, trebuie să avem niyyat după cum urmează: „Mă rog Salat-ul-Fajr / Salat-ul-Subh pentru a mă apropia de Allah.”
- ii) Takbiratul Ihram
Immediat după ce am conștientizat intenţia niyyat trebuie să spunem: „Allahu Akbar!”
iii) Poziţia verticală (Qiyam)
După recitarea takbir (Allahu Akbar!), trebuie să stăm în poziție verticală. Trebuie să stăm în qiyam și nu putem sta jos, decȃt dacă avem o anumită problemă (bătrânețe, rană / beteșug, etc). Trebuie să ne așezăm mâinile pe partea de sus a coapselor.
- iv) Recitarea (Qira’t și Zikr)
După recitarea takbir (Allahu Akbar!) trebuie să începem recitarea zikr. Pentru zikr trebuie să recităm mai întâi sura Hamd urmată de orice altă sură (cum ar fi sura Tauhid, sura Kauthar). La fel se face și în a doua unitate (rak’at) a rugăciunii. În a treia și a patra unitate (rak’at) trebuie să recităm numai sura Hamd (și nu alte sure). Dacă cineva dorește, poate recita, de asemenea, acest tasbih:
سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ وَلاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَالله اَكْبَر
Slăvit şi lăudat fie Allah! Nu există alt dumnezeu în afară de Allah. Allah este atȃt de mare, ȋncȃt măreţia Sa nu poate fi nicicum exprimată.
Este suficient să se recite acest tasbih o dată, dar este mai bine să se recite de trei ori.
- v) Ruku
După terminarea recitării zikr în poziţia qiyam trebuie să se efectueze plecăciunea ruku. Ruku înseamnă să ne plecăm în fața lui Allah (din venerație, evlavie). În ruku ne aplecăm astfel încât mâinile să fie așezate pe genunchi. Apoi trebuie să se recite următorul zikr:
سُبْحانَ رَبِّی العَظِیمِ وَبِحَمْدِهِ
Domnul meu este lipsit de orice defect şi în faţa slavei Lui mă închin.
- vi) Sajdah
După efectuarea plecăciunii ruku trebuie să revenim în poziție verticală recitȃnd:
سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَه
Allah îl ascultă pe cel care-L preaslăveşte.
Apoi trebuie să efectuăm prosternarea (sajdah). În timp ce suntem în prosternare trebuie să ne asigurăm că șapte părți ale corpului sunt așezate pe sol: fruntea, ambele palme, ambii genunchi și degetul mare de la ambele picioare. Apoi trebuie să recităm:
سُبْحانَ رَبِّی الأعْلَی وَبِحَمْدِهِ
Domnul meu este lipsit de orice defect şi în faţa slavei Lui mă închin.
vii) Qunut
După finalizarea recitării zikr în poziţia qiyam ȋn cea de-a doua unitate rakat și înainte de a
efectua plecăciunea ruku, recităm qunut. În qunut, ne ridicăm palmele la nivelul feței și recităm o rugă dua. Cea mai bună rugă dua este să ne rugăm pentru siguranța Imamului Zaman (a.t.f.s.).
اَللِّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ ابْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبَائِه فِيْ هذِهِ السَّاعَةِ وَ فِيْ كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيًّا وَ حَافِظًا وَقَائِدًا وَ نَاصِرًا وَ دَلِيْلاً وَ عَيْنًا حَتِّى تُسْكِنَه اَرْضَكَ طَوْعًا وَ تُمَتِّعَه فِيْهَا طَوِيْلاً .
O, Allah, fii pentru reprezentantul Tău, dovada Ta (Hujjat), fiul lui Al Hassan (binecuvântările Tale să fie asupra lui și a strămoșilor săi), în acest ceas și în toate ceasurile, un păzitor, un protector, un lider, un ajutor, o dovadă și un ochi atât timp cȃt ȋl vei face să trăiască pe pământ în ascultare de Tine și fă ca să trăiască pe el un timp ȋndelungat.
Cu toate acestea, poate fi de asemenea recitată orice altă scurtă rugă dua.
viii) Tașahhud
După finalizarea celei de-a doua prosternări sajdah ȋn a doua unitate rakat, vom efectua tașahhud. Tașahhud se efectuează din nou în ultima unitate rakat a rugăciunii de trei unităţi rakat (Maghrib) precum și ȋn ultima unitate a rugăciunii de patru unităţi rakat (Zuhr, Asr, Ișa). În tașahhud stăm așezați cu palmele plasate pe partea de sus a coapselor. Apoi trebuie să recităm:
اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلَه اِلاَّ اللهُ وَحْدَه لاَ شَرِيْكَ لَه وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُه وَرَسُوْلُه اَللِّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
Mărturisesc că nu există alt dumnezeu în afară de Allah, cel Unic şi fără egal şi mărturisesc că Muhammad este robul şi trimisul (Profetul) Său. O, Allah, binecuvântează-i pe Muhammad şi pe descendenţii săi!
- ix) Salam
După terminarea recitării tașahhud în ultima unitate rakat a rugăciunii salat / namaz, trebuie să se recite salutul salam, care va marca finalizarea rugăciunii salat / namaz. În salam se recită:
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ اَيُّهًا نَبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلٰى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِيْن
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
O Profetule, pacea, îndurarea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra ta! Pacea fie asupra noastră şi asupra slujitorilor drepţi ai lui Allah! Pacea, mila şi binecuvântarea lui Allah fie cu voi toţi!
După finalizarea acestuia se recomandă să se recite „Allahu Akbar” de trei ori.
- x) Ordinea corectă (Tartib)
Este foarte important să ne rugăm salat / namaz respectȃnd ordinea (tartib) specificată mai sus, altfel rugăciunea noastră va deveni nulă (batil). De exemplu, dacă după takbiratul ihram efectuăm direct plecăciunea ruku, sau recităm tașahhud în prima unitate rakat, sau dacă efectuăm prosternarea sajdah înainte de plecăciunea ruku, atunci rugăciunea noastră va fi nulă (batil) și va trebui să ne rugăm din nou corect.
- xi) Continuitatea (Mawalat)
Este la fel de important să ne rugăm salat / namaz fără ȋntreruperi, menținȃnd continuitatea. De exemplu, imediat după recitarea takbiratul ihram trebuie să începem recitarea surei Hamd și apoi să recităm altă sură. Nu putem face o scurtă pauză între recitarea takbir (Allahu Akbar) și sura Hamd. Acest lucru va face ca rugăciunea noastră să fie nulă (batil) și va trebui să ne rugăm din nou fără ȋntreruperi. Toate acțiunile rugăciunii trebuie să fie efectuate în succesiunea lor corectă, menţinȃnd continuitatea.
Fie ca Allah să ne dea taufiq să ne rugăm salat / namaz în mod regulat și corect.
Rugăciunile ȋn grup (Salat-ul-Jam’aat)
Prima rugăciune ȋn grup a avut loc în orașul Mecca. Nobilul Profet (s.a.w.a.) a condus rugăciunile, iar Hazrat Ali (a.s.) s-a rugat în spatele lui. Când Hazrat Abu Talib (a.s.) a văzut acest lucru, i-a poruncit fiului său, Ja’far (e-Tayyar): „Du-te și alătură-te acestor oameni!” Atunci Ja’far s-a rugat și el în spatele Profetului (s.a.w.a.) împreună cu Hazrat Ali (a.s.).
Este recomandat (mustahab) să ne rugăm salat / namaz wajib în grup. Acest lucru are o răsplată mai mare decȃt rugăciunea salat / namaz efectuată individual.
Rugăciunea salat / namaz în grup ne învață importanta lecție a unităţii. De asemenea, ne învață lecția de a trăi împreună și introduce un simţ al ordinii și disciplinei în viețile noastre. În ziua de Așura, Imamul Husein (a.s.) a efectuat rugăciunile ȋn grup ȋmpreună cu tovarășii săi. Acest lucru ne arată importanța rugăciunii Salat-ul-Jam’aat.
Trebuie să încercăm tot posibilul să ne rugăm salat / namaz în jam’aat.
Următorul: Postul (Sawm)
Anterior: Purificarea (Taharat) – Partea a III-a