Hajj
- Hajj (pelerinaj) înseamnă vizitarea Casei lui ‘Allāh (Ka’bah) și realizarea tuturor acelor acte de adorare care s-au prescris a fi realizate acolo. Acest pelerinaj este obligatoriu pentru o persoană să-l realizeze o dată în viață, cu condiția să îndeplinească următoarele criterii:
- trebuie să fie bāligh;
- trebuie să fie sănătos și liber, adică să fie sănătos mental și să nu fie sclav;
- deoarece se duce în pelerinaj la Mekka, nu trebuie să fie forțat a comite o acțiune harām, evitare care este mult mai importantă decât pelerinajul, și nici nu trebuie constrâns a lăsa de o parte o lucrare obligatorie, care este mult mai importantă decât pelerinajul;
- trebuie să fie capabil de-a realiza hajj și acest fapt depinde de un număr de factori;
- trebuie să aibă provizii și mijloace de transport, dacă sunt necesare, ori trebuie să aibă destui bani ca să le cumpere;
- trebuie să fie sănătos și îndestul de puternic pentru a merge la Mekka și a realiza astfel pelerinajul, fără ca să sufere dificultăți extreme;
- trebuie să nu existe nici un fel de obstacol pe drum; dacă drumul este barat, sau dacă persoana se teme că-și va pierde viața, ori onoarea, în timpul drumului spre Mekka, sau că-i va fi furată averea, atunci nu este imperativ să realizeze hajj; dacă însă poate ajunge la Mekka pe altă rută, atunci trebuie să realizeze hajj, chiar dacă ruta aleasă este mai lungă decât cea comună; în orice caz, este mai bine dacă ruta nu este mai lungă dect alta;
- trebuie să aibă destul timp la dispoziție pentru a ajunge la Mekka și pentru realizarea tuturor actelor de adorare cerute în timpul pelerinajului;
- trebuie să aibă suficienți bani pentru a acoperi cheltuielile sale și ale celor dependenți de el, a căror menținere este obligatorie, cum este cazul soției și al copiilor, și cheltuielile acelora ce trebuie plătiți, servitorii și servitoarele, etc.;
- la întoarcerea din hajj, trebuie să aibe ceva mijloace de trai, cum ar fi venitul de pe o proprietate, din cele agricole, dintr-o afacere, ori salariu, etc., astfel ca să nu ducă o viață de privațiuni.
- Când cineva are trebuința de-a fi și el proprietarul propriei case și are de asemenea banii necesari pentru casă, atunci realizarea de hajj este obligatorie.
- Dacă soția cuiva poate să meargă la Mekka, dar nu are nici un mijloc de subzistență pentru drumul de întoarcere, iar soțul ei este și el sărac, neputând să-i asigure traiul, fapt ce ar însemna s-o supună la condiții de viață grele, atunci pelerinajul nu va fi obligatoriu pentru ea.
- Dacă o persoană nu posedă proviziile necesare pentru călătorie și nici vreun mijloc de transport, însă altcineva îi propune să meargă în hajj, spunând că-și asumă responsabilitatea pentru toate cheltuielile, iar persoana căreia i se cere să meargă este mulțumită de ceea ce-i oferă propunătorul, atunci hajj îi devine obligatoriu.
- Dacă cuiva i se oferă să i se plătească cheltuielile de întoarcere de la Mekka, precum și cheltuielile familiei sale din perioada de hajj, atunci hajj devine obligatorie pentru respectivul, chiar dacă (în viața curentă) este îndatorat și nu are la întoarcere mijloace de trai. Dacă perioada de pelerinaj coincide cu perioada de lucru la serviciul său, fapt ce ar însemna că, de își abandonează munca, nu va fi în stare să-și plătească la timp datoriile și nici să se întrețină pentru restul anului, atunci hajj nu este wajib pentru el.
- Dacă unei persoane i se plătesc cheltuielile de ducere la Mekka și întoarcere, cum și cheltuielile familiei sale în toată această perioadă, și, în plus, i se cere ca în pelerinaj să nu menționeze că ajutorul primit ar fi proprietatea sa, atunci realizarea de hajj devine obligatorie pentru el în cazul în care este convins că ajutorul bănesc dat nu i se va cere înapoi.
- Dacă unei persoane i se dă o sumă suficientă cât să-și acopere cheltuielile pe timpul pelerinajului, cu condiția însă ca pe drumul de Mekka să servească pe cel ce i-a dat de cheltuială, atunci Hajj nu este obligatoriu pentru el.
- Dacă unei persoane i se dă ajutorul bănesc ce-o fac în stare să realizeze Hajj și persoana realizeză efectiv pelerinajul, atunci, dacă mai apoi ajunge ea însăși o persoană bogată, nu va mai avea drept obligație alt hajj.
- Dacă, de exemplu, relativ la comerțul său, o persoană merge în localitatea Jeddah și acolo obține destul câștig bănesc să meargă la Mekka, atunci trebuie să realizeze hajj. Iar dacă realizeză pelerinajul, realizarea altui hajj nu-i va mai fi ca obligație, chiar dacă mai apoi ajunge să aibă destulă avere ca să meargă la Mekka, pornind chiar din localitatea sa.
- Dacă o persoană este angajată să realizeze hajj în numele altcuiva, însă ea nu poate (din acest motiv) să meargă în pelerinaj pentru ea însăși și vrea pentru asta să trimită pe altcineva, atunci trebuie să obțină permisiunea de la persoana care a angajat-o.
- Dacă o persoană își poate permite material să relizeze hajj, dar nu-l realizează, iar mai apoi sărăcește, atunci, chiar așa fiind, trebuie să realizeze hajj împotriva tuturor adversităților financiare. Dacă însă nu este deloc în stare să meargă în pelerinaj și altcineva o angajează pentru hajj, atunci trebuie să meargă la Mekka în numele celui care a angajat-o; iar de este posibil, odată ajunsă la Mekka, trebuie să rămână acolo pentru un an și să-și realizeze propriul hajj. Dacă se întâmplă că este angajată pentru hajj și i se dau salariile în bani lichizi,cum și dacă cel ce-o angajează este de acord ca ea, persoana trimisă, poate să realizeze hajj în numele lui în anul următor, atunci persoana trimisă trebuie să-și realizeze propriul hajj în primul an; dacă simte că nu va putea să realizeze propriul hajj în anul următor, atunci în anul al doilea va realiza hajj în numele celui care a trimis-o.
- Dacă o persoană merge la Mekka în anul în care își poate permite financiar să realizeze hajj, însă nu poate ajunge la Arafat și Mash’ar ul-Haram în timpul prescris, iar în anii următori nu-și poate permite să meargă în pelerinaj, atunci hajj nu-i este obligatoriu. Dacă însă persoana și-ar fi putut permite să meargă în pelerinaj în primii ani și nu a făcut-o, atunci trebuie să realizeze hajj în pofida tuturor dificultăților.
- Dacă o persoană nu realizeză hajj în anul în care își poate permite aceasta și, având acum o vârstă înaintată, suferind de-o boală ori de-o slăbiciune, nici acum nu poate realiza pelerinajul, iar în viitor nu are nici o speranță că-l va realiza în persoană, atunci trebuie să trimită pe altcineva să realizeze hajj în numele său. De fapt, chiar de nu-și pierde speranța, trebuie să angajeze o altă persoană. Însă dacă mai târziu devine capabilă să facă pelerinajul, atunci trebuie să realizeze ea însăși pelerinajul. Aceeași regulă se aplică dacă o persoană, ce a devenit capabilă de-a realiza hajj pentru prima oară, este totuși împiedicată de bătrânețe, boală sau slăbiciune, și își pierde speranța de-a mai fi în putere să facă pelerinajul. În toate aceste cazuri, totuși, ca precauție recomandată, persoana trebuie să angajeze un bărbat, unul care totodată pleacă pentru prima oară în pelerinaj.
- Cineva care a fost angajat de către o altă persoană să realizeze hajj trebuie de asemenea să realizeze tawafun nisa în numele acelei persoane, iar dacă nu face tawafun nisa, atunci chiar propria soție devine harām pentru el.
2058. Dacă o persoană nu realizează corect tawafun nisa ori uită s-o realizeze, însă își amintește de aceasta după câteva zile și o realizează, atunci acțiunea sa este validă. Iar dacă revenirea sa din pelerinaj este cu dificultăți, atunci poate împuternici altă persoană să realizeze tawaf în numele său.
Următorul: Tranzacții (partea I)
Anterior: Zakat (partea a II-a)