Reguli privitoare la ce se poate mânca și bea
- Sunt harām de mâncat toate păsările precum acvilele, vulturii și șoimii sălbatici sau toate păsările cu pinteni, a căror planare este în proporție mai mare decât bătaia de aripi. în schimb, păsările ce bat din aripi în timpul zborului în proporție mai mare decât simpla planare sunt halal de mâncat. Așadar, cineva poate deosebi păsările halal de cele harām, observând felul în care acestea zboară. Dacă nu se poate determina felul de zbor al unei păsări, pasărea respectivă va fi considerată halal în cazul în care pe partea posterioară a picioarelor au crescătură sau un pinten. în absența tuturor acestor semne, pasărea va fi considerată harām. Ca precauție obligatorie, o persoană trebuie să se abțină de la mâncarea oricărui fel de cioară. Alte păsări, cum sunt găinile, porumbeii, vrăbiile, inclusiv struțul și păunul sunt halal. Este makrūh să se omoare păsări ca rândunicile și pupezele. Animalele care zboară, dar nu sunt clasificate ca păsări cu aripi, cum este cazul liliecilor, sunt harām; la fel, albinele, țânțarii și alte insecte zburătoare sunt, ca precauție obligatorie, harām.
- Dacă o parte ce posedă viată este tăiată din corpul unui animal viu, cum este cazul de-a se tăia o parte grasă ori coada unei oi încă în viață, atunci carnea respectivă este najis și harām.
- Anumite părți ale unui animal halal sunt harām să se mănânce și sunt 14 la număr:
- sângele
- excrementele
- genitalele masculine și feminine
- pântecul
- ovarele
- testiculele
- glanda pituitară și glanda fără canal din creier
- măduva spinării
- cei 2 nervi ce se găsesc în lateralele coloanei vertebrale (ca precauție obligatorie)
- vezica biliară
- splina
- vezica urinară
- globii oculari
Aceste părți sunt harām la animalele halal, altele decât păsările. în ce privește păsările, sângele și excrementele lor sunt în mod hotărât harām, iar ca măsură de precauție, pe lângă cele numite, sunt harām și cele din lista aici prezentă.
- Este harām să se bea urina tuturor animalelor harām, cum și a celor care au carnea halal de mâncat, inclusiv, ca precauție obligatorie, cea de cămilă. Totuși, urina de cămilă, de vacă sau de oaie, poate fi consumată dacă este recomandată ca tratament medical.
- Ca o precauție obligatorie, este harām să se mănânce pământ, nisip; totuși, nu este nici o problemă dacă se ia ca medicament lut de Daghestan ori de Armenia, în cazul că nu există aternativă. Este de asemenea permis să se înghită, în mici cantități, lut luat de la sanctuarul Imamului Husayn (numită obișnuit, turbat ul-husayn), cu scopul vindecării de vreo boală; în acest caz, este mai bine dacă turbat ul-husayn este luat după ce s-a dizolvat î în apă.
- Nu este harām să se înghită propriul mucus, propria flegmă, care ar putea să ajungă în gură din căile nazale; de asemenea, nu este nici o obiecție la faptul de-a înghiți mâncarea dintre dinți, după scobirea acestora.
- Este harām să se mănânce materii cu totul dăunatoare sau orice care ar putea provoca moartea.
- Este makrūh să se mănânce carne de cal, de catâr ori de măgar. Dacă o persoană întreține relații sexuale cu aceste animale, carnea acestora devine harām și, ca o precauție, sunt considerați harām și puii născuți; urina și balega acestor animale este najis. Aceste animale trebuie scoase din localitate și trebuie vândute în altă parte. Privitor la persoana care a avut contact sexual cu animalul, ea trebuie să plătească stăpânului prețul animalului. La fel, dacă o persoană comite act sexual cu o vacă ori cu o oaie, a căror carne este legiferată, atunci urina și balega acestora devine najis, urmarea fiind că mâncatul cărnii și băutul laptelui acestora este harām. Ca precauție, aceeași regulă se va aplica pentru vițeii și mieii acestor animale. Un asemenea animal trebuie ucis imediat și incinerat, iar persoana care a comis actul sexual trebuie să plătească stăpânului prețul animalului.
- Dacă un ied ori un miel suge lapte de la o scroafă, într-atât că oasele și carnea cresc și capătă putere din acest motiv, atunci iedul sau mielul, cât și iezii ori mieii ce vor fi de la ei, devin harām; când cantitatea de lapte suptă este mai mică, atunci va fi necesar să se realizeze o limitare a felului în care va mânca (istibra) cum este prescris în Sharī´ah, considerându-se carnea lor ca fiind halal; limitarea (istibra) este aceea că trebuie să sugă lapte curat (tahir/pak) timp de 7 zile, iar dacă iedul ori mielul nu mai consumă lapte, atunci trebuie să pască pentru 7 zile iarbă. Ca precauție obligatorie, legea se aplică pentru viței și toți puii animalelor halal. Este harām să se mănânce carnea unui animal care se hrănește cu mâncare najasat, însă aceeași carne devine halal când istibra este împlinită. Modul de-a ține seama de istibra a fost explicat la # 226.
- Băutul băuturilor alcoolice este harām; în unele tradiții (aḥādīth), faptul a fost declarat ca fiind unul din cele mai mari păcate. Imamul Ja´far al-Sadiq a spus: „ Alcoolul este rădăcina tuturor relelor și păcatelor. Cineva care bea alcool își pierde sănătatea; cel ce este beat nu știe de Allāh, nu se teme de-a comite oricare păcat, nu respectă drepturile nimănui și nu se oprește de la facerea pe față a răului. Spiritul de credință și religiozitate se îndepărtează de la el și în trupul său rămâne doar spiritul vicios și impur, ce-i departe de marea milă a lui Allāh. Allāh, deîmpreună cu îngerii Săi, profeții Săi și adevărații credincioși anatemizează un asemenea om, iar rugăciunile lui zilnice nu sunt primite (de către Allāh) timp de 40 de zile. în Ziua Judecății, fața lui va fi neagră, limba îi va ieși din gură, pe piept îi va cădea scuipatul și el, cu disperare, se va plânge de sete.”
- A mânca la aceeași masă cu oameni care beau alcool este harām și, la fel, ca precauție, chiar și faptul de-a se așeza la masa unde oamenii beau alcool este harām.
- Este obligația fiecărui musulman de-a salva viața unui musulman, care ar putea să moară de foame ori de sete, dându-i îndestulător de mâncare și apă.
Modul de-a mânca și manierele la masă
- Există o serie de reguli mustahab ce sunt de urmat când se mănâncă, după cum urmează:
- înainte de-a mânca, trebuie să se spele mâinile;
- după ce se mănânca, trebuie să se spele mâinile și să se șteargă cu un pânză uscată;
- gazda trebuie sa fie prima care să înceapă a mânca și ultima care să-și retragă mâinile de la mâncare. înainte de-a se mânca, gazda este aceea care se spală pe mâini prima, după care, persoana care se află în dreapta sa. Acesteia îi urmează ceilalți oaspeți, până se ajunge la ultimul, cel ce se află imediat la stânga gazdei. După ce se termină masa, cel din stânga va fi cel care se va spăla primul pe mâini și tot așa, în sens invers, până ce ultima va fi gazda.
- înainte de-a începe să mănânce, o persoană trebuie să spună „bismillah”, iar dacă sunt câteva feluri de mâncare, este recomandabil (mustahab) să se spună „ bismillah”, înainte de-a începe fiecare fel;
- cel ce mănâncă trebuie s-o facă cu mâna dreaptă;
- cel ce mănâncă trebuie să folosească 3 sau mai multe degete, dar nu trebuie s-o facă numai cu 2 degete;
- dacă la o masă se află câteva persoane care stau să mănânce, atunci fiecare trebuie să-și împartă mâncarea (din fața) sa cu celelalte persoane;
- cel ce mănâncă trebuie s-o facă luând îmbucături mici;
- nu trebuie să se prelungească mâncatul peste timpul firesc;
- mâncarea trebuie mestecată bine;
- după ce a mâncat, persoana trebuie să se roage și să mulțumească lui Allāh;
- după ce a mâncat, persoana trebuie să-și lingă degetele până ce rămân curate;
- după ce s-a mâncat, trebuie să se curețe dinții cu o scobitoare; aceasta nu trebuie să fie din pătrunjel dulce (o iarbă mirositoare) ori din frunze de curmal;
- la terminarea mesei, persoana trebuie să adune de pe fața de masă resturile și să le mănânce; în cazul în care mănâncă la un loc deschis, cum ar fi în deșert, este mai bine să se lase resturile astfel ca să poată fi mâncate de animale și de păsări;
- cel ce vrea să mănânce, trebuie s-o facă dimineața devreme și în prima parte a nopții, nefiind îngăduit să se mănânce în timpul zilei ori al nopții;
- după ce a mâncat, persoana trebuie să se întindă pe spate, plasându-și piciorul drept întins peste cel stâng, întins;
- înainte de-a mânca și după masă, persoana trebuie să ia puțină sare;
- fructele, înainte de-a fi mâncate, trebuie spălate.
Acte care sunt nedemne, făcute când se mănâncă
- Acestea sunt următoarele:
- a mânca fără a simți foamea;
- a mânca peste senzația de sațiu; s-a transmis prin ḥadīth că a mânca peste poate este cel mai rău fapt în ochii lui Allāh;
- a se uita la ceilalți în timp ce mănâncă;
- a mânca mâncare fierbinte;
- a răsufla asupra mâncarii ori băuturii altora;
- a aștepta la modul demonstrativ să se dea mai multă pâine ori frunză decât a fost pusă pe masă;
- a tăia pâinea cu cuțitul;
- a pune frunza sub vasele de mâncare;
- a roade un os până ce nu mai rămâne deloc carne pe el;
- a decoji acele fructe care de obicei se mănâncă cu tot cu pieliță;
- a arunca un fruct înainte de-a se fi mâncat tot.
Modul în care se bea apa
- Există anumite acțiuni ce sunt mustahab atunci când se bea apă; acestea sunt:
- apa trebuie să se bea încet ca și cum ar fi suptă;
- de-a lungul zilei, cel care stă în picioare trebuie să bea apă;
- cel ce bea apă, inainte trebuie să spună „bismillah”, iar după, „al-hamdulillah”;
- cel care bea apă, trebuie s-o facă prin 3 înghițituri;
- trebuie să se bea apă numai când se simte sete;
- după ce se bea apă, persoana trebuie să-și amintească de Imamul Husayn (s.a.) și de Ahl ul-Bayit (a.s.), cum și de faptul de a-i afurisi pe inamicii săi, care l-au asasinat.
2648. Este nedemn să se bea prea multă apă, să se bea apă după ce s-a mâncat gras și în timp ce se stă în picioare pe parcursul nopții; la fel, este nedemn să se bea apă cu mâna stângă, cum și din crăpătura unui container ori de pe partea unde are mânerul.
Următorul: Angajamentul solemn (Nazr)
Anterior:Sacrificarea și vânarea unui animal